Olet tässä: Etusivu » Blogit » Nyt » VYY:n kannanotto: Opintotukea on uudistettava kannustavaksi uusin keinoin!

VYY:n kannanotto: Opintotukea on uudistettava kannustavaksi uusin keinoin!

Kataisen hallitus päätti kehysriihessään 22.3.2012, että opintotukeen tehdään kustannusneutraali uudistus, joka astuu voimaan vuoden 2014 alusta. Uudistuksen tavoitteena on lyhentää opiskelijoiden valmistumisaikoja parantamalla opintotuen kannustavuutta. Vaasan yliopiston ylioppilaskunta (VYY) pitää hyvänä, että opintotukijärjestelmää tullaan tarkastelemaan uudelleen.

Opintotuen uudistaminen ei onnistunut viime vaalikaudella. Opintotuen kehittämistyöryhmän lopputulokset jäivät korkeakouluopiskelijan näkökulmasta laihoiksi. "Opintotuen tulisi kannustaa täysipäiväiseen opiskeluun, mutta sitä ei nykyjärjestelmä tee," VYY:n hallituksen puheenjohtaja Toni Vahevaara valittelee.

Opintotuen kehittämisessä on tärkeää huomioida opintolaina paremmin osana opintotukijärjestelmää. Opintolainan käyttöasteen nostaminen on keskeinen keino tukea täysipäiväistä opiskelua, joten VYY pitää tärkeänä opintolainan ennakkoluulotonta kehittämistä ja lainan houkuttelevuuden lisäämistä. Opintolainasta on tehtävä verohelpotuksin houkutteleva vaihtoehto keskittyä täysipäiväisesti opiskeluun ja valtiontakauksen kokonaismäärän on oltava nykyistä suurempi. Opintolainan verovähennysoikeutta tulee laajentaa ja kehittää toimivammaksi

Opiskelijaa ei VYY:n mielestä saa rangaista siitä, jos hän onnistuneesti yhdistää opiskelujen jouhevan etenemisen ja alan työkokemusta kerryttävän työnteon. Tästä syystä opintotuen tulorajoja on määrätietoisesti nostettava. Opintojen ohella tehtävä työ ei aina ole opintoja hidastava elementti vaan oman alan työnteko jouduttaa opiskelijan työllistymistä valmistumisen jälkeen. Täten myös paranevat vastavalmistuneiden korkeakoulutettujen valmiudet työelämän haasteisiin.

VYY näkee järkeväksi vaihtoehdoksi myös tuen porrastamisen siten, että opintojen alkuvaiheessa opintorahan suhteellinen osuus opintotuesta olisi huomattavasti suurempi ja opintojen edetessä kasvaisi opintolainan ja vapaan tulon osuus. Tämä voitaisiin toteuttaa nykymuotoisen kaksiportaisen opintotuen sisällä. Täten kannusteet kohdentuisivat oikein ja tarkoituksenmukaisesti.

Opintotukijärjestelmän kannustavuus ei tarkoita kepillä rankaisemista, vaan mahdollisuuksien luomista opiskelijoille. "Ylioppilasliike tarvitsee uusia, rohkeita sekä ennakkoluulottomia avauksia opintotukijärjestelmän kehittämiseen ja VYY haluaa olla tässä kehittämistyössä aktiivisesti mukana," Vahevaara toteaa.

Vaasassa 3.4.2012

Tietoa kirjoittajasta

Julkaistuja artikkeleita : 945

Comments (1)

• Ilkka Tiensuu

Kiinnostaa kyllä kovasti nähdä, miten VYY vakuuttaa OKM:n siitä, että opintolainan verovähennysoikeuden kasvattaminen, valtiontakauksen nostaminen ja etenkin tulorajojen nostaminen ovat kustannusneutraaleja toimenpiteitä.

Jätä kommentti

6 − neljä =